علوم را با چه رویکردی آموزش می دهیم؟
در این رویکرد مهارت های فرآیندی همچون مشاهده علمی ،طبقه بندی ،اندازه گیری ،جمع آوری اطلاعات،فرضیه سازی ،پیش بینی،تفسیر یافته ها وطراحی تحقیق محور اصلی آموزش هستندوهر درس مجموعه فعالیت هایی است که اولابه پرورش مهارت های فوق منجر می شود وثانیابا به کارگیری این مهرت ها فراگیران به دانش های جدید دست می یابند.
رویکردتعاملی:
رویکردی انسان گرایانه است که در مجموع به تعاملات انسانی در فرآیندیادگیری علمی تاکید می نمایدودر آن موضوعاتی همچون همکاری گروهی ،مباحثات علمی،پروژه های مشترک وایجاد شبکه های اجتماعی ،یاد گیری محور اصلی فعالیت های آموزشی را تشکیل می دهد.
رویکرد طیفی با تاکید بر یاد گیری فعال :
این رویکرد نظر خود استاد ارجمند آقای امانی می باشد.
این دیدگاه یک دیدگاه ترکیبی است که در آن موقعیت کلاس درس یک موقعیت خاص است که اقتضای آن به کارگیری هم زمان دو یا چند رویکردیاد گیری است.آنچه مهم است این است که به صورت عمیق معنا دار وفعال صورت گیرد.یاد گیری فعال نوعی از یاد گیری است که یاد گیرنده در فرآیندتولید مفهوم مشارکت می نماید.
یکی از خاطره هایی را که از دوران تحصیل خود در ژاپن بیان نمودند نقل قول می کنم.
یک استاد ژاپنی از ایشان می پرسد شما چگونه مدار را تدریس می کنید؟وچند ساعت این تدریس طول می کشد؟
- ما با استفاده از وسایل لازم برای دانش آموزان طرز بستن مدار را توضیح می دهیم وآنها پس از مشاهده مدار را می بندند .شاید یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.
- استاد شما مدار را چند ساعت تدریس می کنید؟
استاد ژاپنی می گوید :سه یا چهار ساعت !!!
ما مقداری سیم ، چند باتری ویک لامپ به دانش آموزان می دهیم ومی گوییم کاری کنید تا لامپ روشن شود.
بچه ها خود بستن مدار را کشف می کنند .لامپ را که روشن کردند .می گوییم طرح آن را روی کاغذ بکشد.
6 گام برای اینکه کلاس علوم متفاوت باشد.
1- مرتبط ساختن با زندگی (مفید بودن آموزش)
ذکر مثال از زندگی توسط دانش آموزان
انجام آزمایش درون مدرسه یا حیاط یا کلاس
انجام آزمایش بیرون مدرسه در خانه
ذکر مثال توسط معلم
نصب وایجاد تابلوهای آموزشی در فضای مدرسه توسط دانش آموزان
طرح اخبار علمی در کلاس با نصب تابلو توسط دانش آموزان ومعلم
استفاده از cdهای فیلم یا مالتی مدیا
2- کار گروهی
بحث ها وپرسش های گروهی
امتحان کتبی گروهی
کارگروهی در ارائه درس توسط دانش آموزان
3- تولید مفهوم به وسیله یاد گیرنده(یاد گیری فعال - ساخت وسازگرا)
حجم گفته های خود را کم کنیم.دانش آموزان بیشتر حرف بزنند.
زود نتیجه گیری نکنیم.
به کار گیری دانش آموزان در فرآیند تدریس
به اجرای فعالیت ها براساس تیتر وعنوان آنها به طور جدی توجه کنیم(مشاهده کنید و...)
توجه به خواندن همراه با درک وفهم وگذاشتن مسئولیت یاد گیری را برعهده دانش آموزان بگذاریم.
در هردرس حداقل یک مفهوم به وسیله ی دانش آموز تولید شودوروش فعال به کار گرفته شود.
4- تا کید بر فعالیت های عملی وفکری ومهارت های فرآیندی
حداقل هردوهفته یک بار یک کار عملی در نظر گرفته شود.
به پرورش تفکر خلاق - تفکر نقاد- حل مساله وتفکر منطقی توجه شود.
5- استفاده از تکنیک های ارزشیابی مستمر
داشتن سیاهه ی کار که دانش آموز بداندبایدبه آن سطح برسد(دانش آموز بداند برای رسیدن به سطح مطلوب باید چه توانمندی هایی را کسب کند.)
به کار گیری انواع تکنیک ها: پرسش های شفاهی کلاس - چک لیست ارزشیابی از فعالیت های عملی- چک لیست انتظارات کلی از دانش آموزان در علوم- پرسش کتبی کوتاه وپوشه کار
6- استفاده از روش های جایگزین ومتفاوت همچون ارزشیابی عملکردی
ارزشیابی کتبی:نوع سوالات را متفاوت کنیم.
به سوالات مبتنی بر کاربرد بها دهیم.
به سوالاتی که در آنها از شکل یا نمودار یا کاربرد جدول استفاده می شود بها دهیم.
از سوالات دارای نمودار درختی وسوالاتی که به درک مطلب از متن می پردازد استفاده کنیم.
درجه سختی سوالات با مدل های جدید بیشتر از سوالات مدل سنتی نباشد.